4 روش جراحی فیبروم رحم در شیراز و مزیت این عمل

author Image ادمین سایت
Calendar Icon 26 آذر 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
Blog Image

بیماری ‌هایی که مربوط به ناحیه رحمی یا تخمدان در خانم ها می شود در صورت رسیدگی نشدن به آن ممکن است خطرات بسیار زیادی را برای بانوان به همراه داشته باشد. لازم است که در صورت احساس کردن هرگونه درد شدید و غیر طبیعی در ناحیه رحم سریعاً به پزشک متخصص زنان و زایمان در شیراز مراجعه کنید.

پزشک متخصص زنان و زایمان در شیراز، باید بر اساس نوع بیماری شما شیوه درمانی درستی را در پیش بگیرد اگر استفاده از دارو در درمان بیماری کارساز نباشد پزشک به ناچار مجبور به انجام جراحی فیبروم رحم در شیراز خواهد شد. در ادامه به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم یا میوم رحم یکی از انواع مختلف بیماری های مربوط به رحم می باشد که ممکن است در بسیاری از افراد به صورت بدون علامت به صورتی که فرد متوجه وجود آن نباشد، اما در برخی دیگر نیز ممکن است به علت پیشرفت بیماری و همچنین سایز و موقعیت فیبروم در شرایط باروری مشکل ایجاد کند که در آن صورت بیمار مجبور به انجام جراحی فیبروم رحم خواهد شد. در ادامه سعی می ‌کنیم از انواع مختلف جراحی ها و همچنین چگونگی به وجود آمدن این بیماری برای شما نکات لازم را بیان کنیم.

فیبروم یا میوم رحم یکی از انواع مختلف بیماری های مربوط به رحم می باشد که ممکن است در بسیاری از افراد به صورت بدون علامت به صورتی که فرد متوجه وجود آن نباشد، اما در برخی دیگر نیز ممکن است به علت پیشرفت بیماری و همچنین سایز و موقعیت فیبروم در شرایط باروری مشکل ایجاد کند که در آن صورت بیمار مجبور به انجام جراحی فیبروم رحم خواهد شد. در ادامه سعی می ‌کنیم از انواع مختلف جراحی ها و همچنین چگونگی به وجود آمدن این بیماری برای شما نکات لازم را بیان کنیم.

جراحی فیبروم رحم در شیراز

 

فیبروم یا میوم رحم تومور های خوش خیم غیر سرطانی و خوش خیمی هستند که بیش از ۵۰ درصد از زنان به آن مبتلا می شوند. فیبروم سرطان نیست و باعث ابتلا به سرطان نیز نخواهد شد. در این مطلب قصد داریم به جراحی فیبروم رحم در شیراز بپردازیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

علت ایجاد فیبروم رحم در شیراز

 

علت ایجاد فیبروم های رحمی هنوز به  طور دقیق مشخص نشده است. اما تحقیقات نشان داده است که فیبروم ها از رشد بی رویه عضلات رحم در نتیجه تاثیر استروژن ایجاد می شوند. به همین دلیل خانم های چاق و نژاد آفریقایی و آمریکایی بیش تر در معرض ابتلا به فیبروم رحمی قرار دارند. هم چنین عوامل ارثی و ژنتیکی نیز در ایجاد فیبروم رحم موثر هستند. مثلا احتمال ابتلا به فیبروم در خانم هایی که مادرشان مشکلات رحمی داشته بیش تر است.

 

تشخیص فیبروم رحم در شیراز

 

فرد بلافاصله بعد از مشاهده علائم فیبروم رحم باید به پزشک شیراز مراجعه کند. پزشک با استفاده از معاینه بالینی و انجام آزمایشاتی چون سونوگرافی و ام ار آی از وجود این بیماری اطمینان حاصل کرده و سپس با توجه به شرایط بیمار مناسب ترین روش را جهت درمان انتخاب می کند.

 

علائم فیبروم رحم در دوران بارداری

 

از آن جایی که افرادی که مبتلا به فیبروم می شوند نیز قابلیت بارداری دارند. ممکن است در دوران بارداری علائم فیبروم رحم نمایان شود. البته فیبروم بارداری معمولا بدون علامت می باشد اما گاهی با علائمی زیر همراه است:

 

الف_ احساس درد در ناحیه شکم

ب_ خونریزی شدید

ج_ مشکلات گوارشی چون یبوست

در صورت داشتن علائم زیر در دوران بارداری حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

آیا امکان برداشتن فیبروم در سزارین وجود دارد؟

 

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. رحم دارای بافت بسیار نرم و شکننده ای می باشد و ممکن است این بافت پر خون در اثر برداشتن فیبروم زخم شده و دچار خونریزی شود. در صورتی که خونریزی غیر قابل کنترل باشد پزشک نا چار به برداشتن بافت رحم برای حفظ جان بیمار می شود. به طور کلی پزشک این ریسک را قبول نمی کند چرا که اندازه فیبروم پس از زایمان خود به خود کوچک تر خواهد شد که این باعث سهولت درمان فیبروم خواهد شد.

 

عوامل مهم خطرناک در ابتلا به فیبروم رحم در شیراز

 

همان طوری که گفته شد علت ایجاد فیبروم رحمی به طور دقیق مشخص نیست اما عوامل زیر بر می توانند بر رشد فیبروئید ها موثر باشند:

 

۱_ ژنتیک: تحقیقات نشان داده است ابتلا به فیبروم می تواند به عوامل ژنتیکی نیز مربوط باشد. به طور مثال اگر مادر یا خواهر فرد به این بیماری مبتلا باشند خطر ابتلا به این بیماری در فرد بالا تر است.

۲_  نژاد: گرچه تمامی خانم ها از هر نژادی ممکن است به فیبروم رحمی دچار شوند اما امکان ابتلا به این بیماری در زنان سیاه پوست از زنان سفید پوست بیش تر است.

۳_ سایر عوامل: عوامل بسیار دیگری چون کمبود ویتامین دی، چاقی، بلوغ زودرس، مصرف الکل و دخانیات و ... خطر ابتلا به فیبروم رحم را افزایش می دهد.

 

روش های جراحی فیبروم در شیراز:

 

فیبروم یا میوم رحم نوعی تومور خوش خیم است که در بافت رحم ایجاد می شود. حدود بیست تا پنجاه درصد از زنان به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری سرطان نیست و امکان ابتلا به سرطان رحم را نیز افزایش نمی دهد.

 علت ایجاد این بیماری به طور دقیق هنوز مشخص نشده است اما می توان گفت که این بیماری به علت رشد بی رویه سلول های رحم به دلیل تاثیر استروژن ایجاد می شود. در این مقاله با بررسی فیبروم رحم در شیراز با شما عزیزان خواهیم بود لطفا این مقاله پزشکی را تا انتها مطالعه کنید.

 

علائم و نشانه های فیبروم رحم:

 

معمولا فیبروم رحم در بیماران، بدون علامت است، اما در مواردی نیز ممکن است با درد و خونریزی همراه باشد که در این صورت تحمل آن برای بیمار سخت می شود. فیبروم های علامت دار در بیمار، علائم زیر را به وجود می آورد:

1-خونریزی های خیلی سنگین در قاعدگی

-2خونریزی های نامنظم در فواصل دوره ای قاعدگی

-3احساس پری شکم

-4تکرر ادرار در حین رابطه جنسی

 

انواع فیبروم رحم:

 

فیبروم ها توده های عضلانی و غیر سرطانی هستند که از تغییر شکل دادن بافت رحم به وجود می آیند و ممکن است به ندرت سرطانی شوند. فیبروم ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

 

فیبروم های اینترامورال:

 

این نوع فیبروم ها در بخش داخلی رحم ایجاد می شوند و از لحاظ اندازه بسیار درشت بوده و اغلب بدون علامت هستند. فیبروم های اینترامورال در برخی مواقع علامت دار می شوند و این درد به صورت احساس فشار در ناحیه لگن و رحم می باشد. از دیگر علائم این فیبروم می توان به خونریزی های رحمی نیز اشاره کرد.

 

فیبروم های ساب موکوزال:

این نوع فیبروم در داخل حفره رحم ایجاد شده و از علائم آن، می توان به ایجاد خونریزی اشاره کرد.

 

فیبروم های ساب سروزال:

فیبروم های ساب سروزال نیز در قسمت داخل رحم در قسمت توده ای برحسته به وجود می آیند.

درمان فیبروم های رحم با توجه به سن بیمار، تمایل به باردار شدن، شدت علائم، کم خونی و فقر آهن، نوع فیبروم و محل فیبروم، انجام می شود.


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

تاثیر فیبروم روی بارداری در شیراز

 

به طور کلی فیبروم ها بر توانایی باروری فرد تاثیر گذار هستند. سایز و اندازه فیبروم ایجاد شده در رحم تاثیر زیادی بر میزان باروری فرد می گذارد. فیبروم ها ممکن است از طریق نا هموار کردن دهانه رحم، روی حرکت و رسیدن تعداد اسپرم ها به رحم تاثیر منفی بگذارند. هم چنین فیبروم ممکن است از طریق انسداد لوله های فالوپ، تغییر در ضخامت لایه داخلی رحم و تاثیر بر جریان خون به رحم موجب ایجاد تاثیر منفی بر باروری فرد شوند.

 

آیا امکان بارداری در فرد مبتلا به فیبروم وجود دارد؟

 

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که فردی که مبتلا به فیبروم رحم است می تواند باردار شود یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله خانم هایی که به فیبروم رحمی هستند نا بارور نیستند و صورت طبیعی می توانند باردار شوند اما با این حال لازم است که زن حتما به پزشک متخصص زنان شیراز مراجعه کند تا تشخیص دهد که فیبروم رحم شما در بارداری اختلال ایجاد می کند یا خیر. در هر صورت حتی اگر فیبروم بارداری فرد را مختل نکند لازم است که حتما درمان شود. حدود ۲ تا ۱۲ درصد از زنان باردار به فیبروم مبتلا هستند.

 

 این فیبروم ها معمولا تا هفته دوازدهم بارداری رشد می کنند و در اکثر موارد در سایر هفته های بارداری رشدی ندارند. البته که وجود فیبروم در طول حاملگی می تواند خطراتی را برای خانم باردار درپی داشته باشد گاهی فیبروم در داخل خود توده خونریزی کرده و منجر به ایجاد درد شدید در خانم باردار می شود.

 

 از دیگر خطراتی که فیبروم ایجاد می کند می توان به تغییر موقعیت جنین در داخل رحم اشاره کرد که این موضوع خطر سقط جنین، زایمان زودرس و سزارین را افزایش می دهد اگر خانمی بعد از انجام جراحی فیبروم باردار شد حتما باید با پزشک خود مشورت کند چرا که ممکن است پزشک تشخیص دهد که نوزاد با روش سزارین متولد شود.

 

میزان شیوع بیماری فیبروم در زنان

 

فیبروم بیماری شایعی در زنان به حساب می آید که حدود ۳۵ تا ۸۰ درصد زنان به آن مبتلا هستند گرچه که ممکن است میزان شیوع این بیماری بسیار بیش تر از این درصد باشد چرا که بسیاری از افراد مبتلا به فییروم هیچ علامت و نشانه ای ندارند. علت ایجاد این بیماری به طور دقیق مشخص نیست اما احتمال داده می شود ترکیبی از عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی و ... در ایجاد این بیماری موثر باشند.

 

زمان بهبود بعد از انجام جراحی فیبروم در شیراز

 

مدت زمانی که بعد از جراحی طول می کشد تا فرد به طور کامل بهبود یابد ثابت نیست و به سیستم دفاعی بدن فرد بستگی دارد اما به طور کلی مدت زمان بهبودی در انجام عمل با روش هیستروسکوپی چند روز تا دو هفته، در روش لاپاراسکوپی یک تا دو هفته و در روش لاپاراتومی چهار تا شش هفته به طول می انجامد.

 

بهترین پزشک متخصص فیبروم رحم در شیراز

بهترین پزشک عمل فیبرم در شیراز | سینا پزشک

اگر قصد جراحی فیبروم رحم در شیراز را دارید در انتخاب پزشک متخصص خود به موارد زیر حتما توجه کنید.

  • 1-پزشکی را انتخاب کنید که در این زمینه دارای تخصص باشد و بیماری شما را با انجام معاینه، عکس برداری و آزمایشات تشخیص دهد.
  • 2- قبل از انجام جراحی و اقدام به برداشتن فیبروم حتما با پزشک خود در رابطه با علائم بیماری صحبت کنید و مشاوره انجام دهید.
  • 3- حتما پزشک خود را در جریان سابقه بیماری های قبلی، داروهایی که مصرف می کنید، بارداری و عدم بارداری خود قرار دهید.

 

شیراز دارای بهترین پزشکان در زمینه درمان فیبروم رحم و متخصص نازایی می باشد جهت یافتن و ارتباط با این پزشکان می توانید نام بهترین پزشکان شیراز را در گوگل جست و جو کنید یا با افراد مطلع که با این پزشکان آشنایی دارند مشورت کنید.

عمل جراحی فیبروم در شیراز:

 

شیراز، متخصصین بسیار با تجربه  و کار بلدی در زمینه جراحی انواع فیبروم های رحمی دارد که این نوع عمل را هم در کلینیک های شخصی و هم در بیمارستان ها، انجام می دهند.

 

آمبولیزاسیون شریان رحمی:

 

این روش یک نوع روش کم تهاجی برای درمان قطعی فیبروم می باشد که با ایجاد لخته خون در شریان خای رحمی، خون رسانی به میوم را کاهش داده و موجب کاهش اندازه آن می شود. آمبولیزاسیون، یک روش بسیار کارآمد برای درمان فیبروم بیمارانی است که به هیچ وجه قصد بارداری در آینده را ندارند.

 

لاپاراسکوپی:

 

در این روش جراح دو برش کوچک در شکم ایجاد می کند یکی برای وارد کردن دستگاه لاپاراسکوپ (برای دیدن ددخل خفره شکم و لگن) و از برش دیگر، ابزار جراحی را وارد می کند و از این طریق فیبروم ها را خارج می کند.

 

لاپاراتومی:

 

هنگامی که اندازه فیبروم یلی بزرگ باشد از روش لاپاراتومی استفاده می کنند. در این روش جراج، یک برش در پایین شکم بیمار ایجاد کرده و فیبروم ها را از آن جا خارج می کند.

 

در چه مواقعی لازم است جراحی فیبروم رحم در شیراز انجام شود؟

 

1- به وجود آمدن فیبروم های رحمی با سایز بزرگ

2- بروز خونریزی های شدید و پاسخگو نبودن بدن در برابر درمان های طبی

3- کم خونی های شدید که البته لازم است پیش از انجام جراحی از بین برود.

4- برخی از موارد خاص که دچار نازایی می شود.

5- انجام سقط های مکرر

6- عوارضی که ممکن است در اثر زایمان رخ دهد مانند زایمان زودرس

7- فشار آوردن فیبروم به برخی ناحیه های دیگر بدن مانند کلیه، مثانه، روده و...

8- به وجود آمدن دردهای شدید در ناحیه شکم


در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره یا رزرو نوبت از بهترین پزشکان شیراز، با پشتیبان سینا پزشک در واتساپ پیام دهید یا تماس بگیرید.

  09178810721 -09304719151


 

مزیت انجام جراحی فیبروم رحم در شیراز

 

انجام جراحی فیبروم رحم در شیراز می‌ تواند یک روش موثر برای از بین بردن خونریزی های شدید و درد شکم می باشد. همانطور که گفتیم در جراحی هیسترکتومی رحم به طور کلی از بدن خارج خواهد شد که می ‌تواند یک روش دائمی برای راحت شدن از شر فیبروم ها، رشد مجدد آن ها و برخی علائم مرتبط با آن باشد.

 

روش های انجام جراحی فیبروم رحم در شیراز

 

برای انجام جراحی فیبروم رحم در شیراز روش های مختلفی وجود دارد که بر اساس معاینات، آزمایش ها و شرایط بیماری شما پزشک متخصص زنان و زایمان در شیراز، به خوبی تشخیص خواهد داد که از چه نوع روشی برای جراحی استفاده کند.

 

روش هایی که پزشک برای جراحی فیبروم رحم در شیراز از آن استفاده می کند عبارتند از:

1- تخریب اندومتر توسط گرما ( اندومتر ابلیشن)

2- میومکتومی

3- روش هیستروسکوپی

4- هیسترکتومی

 

همانطور که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم و جراحی فیبروم رحم در شیراز با توجه به شرایط شما انجام خواهد شد و برخی از این موارد یا شرایط می‌ تواند شامل:

1- اندازه فیبروم

2- تعداد فیبروم ها

3- محل فیبروم ها در کدام ناحیه رحم

4- تمایل به بارداری

 

1-تخریب اندومتر توسط گرما ( اندومتر ابلیشن):

 این نوع جراحی یک روش کم تهاجمی است و در طی آن پوشش داخلی رحم تخریب خواهد شد. لازم است این نکته را نیز بیان کنیم که این نوع جراحی بیشتر در بانوانی پاسخگو می باشد که دارای فیبروم های کوچکی در نزدیکی داخل رحم می باشند.

 

 ابلیشن نمی ‌تواند به طور صد در صدی فیبروم ها را از بین ببرد اما این امکان وجود دارد که در این جراحی خونریزی شدید شما به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند همچنین خانم ها باید این موضوع را در نظر داشته باشند که اگر می خواهند در آینده باردار شوند از این روش برای انجام جراحی استفاده نکنند.

 

انجام جراحی اندومتریال ابلیشن مطب و همچنین بیمارستان امکان‌ پذیر خواهد بود و همچنین می ‌توان با توجه به نظر پزشک آن را در جای دیگر نیز انجام داد.

همانطور که می ‌دانید انواع جراحی ها به صورت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام خواهد شد در انجام جراحی فیبروم رحم در شیراز نیز پزشک با استفاده از بیهوشی، بی حسی اسپاینال یا اپیدورال که از کمر به پایین بی حس می شود عمل را انجام می دهد.

 

برای انجام جراحی فیبرم رحم در شیراز لازم است که پزشک ابزارهای خاصی را وارد رحم کند و با استفاده از ابزارها پوشش داخلی رحم را با توجه به یکی از موارد زیر و بر اساس شرایط بیمار بسوزاند:

*استفاده از جریان برق

*بالونی پر از یک مایع مخصوص و داغ

*استفاده از برخی امواج رادیویی با انرژی بالا

*پروب سرد

 

پس از انجام عمل فیبرم رحم در شیراز این امکان برای شما وجود دارد که به منزل بروید و همچنین می توانید اطمینان داشته باشید که روش اندومتریال ابلیشن می‌ تواند در خونریزی شدید ناشی از فیبروم ها بسیار موثر و کارآمد باشد.

 

2-میومکتومی:

یکی دیگر از روش های جراحی فیبروم رحم در شیراز، میومکتومی می باشد که این روش نیز می ‌تواند در کاهش خونریزی و سایر علائم مربوط به فیبروم تاثیر بسیار چشمگیری را به همراه داشته باشد.

این نوع جراحی می‌ تواند گزینه بسیار مناسبی برای خانم هایی باشد که در وهله اول قصد دارند رحم آن ها کاملا سالم بماند و در آینده بچه دار شوند.

 

می ‌توان گفت در بین تمامی بانوانی که این جراحی را انجام می ‌دهند تقریبا ۸۰ تا ۹۰ درصد آن ها از شر علائمی که به فیبروم رحم مربوط می شود راحت خواهند شد. پس از انجام جراحی فیبروم ها به هیچ وجه رشد نمی کنند اما این امکان نیز وجود دارد که فیبروم های جدیدی به وجود آمده و رشد کنند.

 

در برخی موارد یا حتی می ‌توان وی گفت حدود ۴۰ درصد از زنانی که جراحی فیبروم در شیراز را انجام می دهند به دلیل رشد مجدد فیبروم ها نیازمند جراحی خواهند شد، اما عمل میومکتومی نیز شامل سه روش است که به صورت بیهوشی عمومی انجام می شود. سعی می ‌کنیم در ادامه آن ها را توضیح دهیم.

 

1-2 - میومکتومی شکمی:

 این روش به نام جراحی لاپاراتومی نیز شناخته می ‌شود و زمانی لازم است این عمل انجام شود که فرد بیمار دارای فیبروم های بزرگی باشد و لازم است که بدانید نسبت به سایر روش ‌هایی که از آن ها نام بردیم برش های بزرگتری را به جا می گذارد.

 

برای انجام این جراحی لازم است که پزشک برشی را در پایین شکم ایجاد کند و به وسیله آن فیبروم ها را از رحم خارج کرد کند برای انجام جراحی میومکتومی شکمی به دلیل برش که در ناحیه پایین شکم ایجاد می شود لازم است که به مدت یک تا سه روز در بیمارستان بستری شوید و ممکن است که برای به دست آوردن بهبودی کامل پس از انجام این جراحی ۲ تا ۶ هفته به استراحت نیاز داشته باشید.

 

 3-روش هیستروسکوپی:

معمولاً این روش جراحی بیشتر به خانم ‌هایی توصیه می ‌شود که دارای فیبروم های کوچک تری هستند همچنین با استفاده از روش هیستروسکوپی در شیراز می توان فیبروم هایی که در داخل رحم رشد کرده را نیز از بین ببرد.

 

 در حین انجام جراحی پزشک سعی می کند یک دستگاه تلسکوپ مانند که بلند و باریک است را وارد رحم کند و درون واژن قرار دهد. پس از آن پزشک یک مایع مخصوص درون رحم تزریق می کند تا به وسیله آن مایع رحم بزرگتر شده و پزشک این امکان را داشته باشد که به طور کامل فیبروم ها را ببیند. پس از آن از یک دستگاه برای بریدن یا تخریب فیبروم های رحمی استفاده می کند و پس از آن فیبروم ها به وسیله مایع پر کننده رحم به طور کامل تخلیه خواهد شد.

 

4- هیسترکتومی:

 در طی انجام عمل هیسترکتومی در شیراز، پزشک سعی می ‌کند بخشی یا به طور کامل رحم را از بدن خارج کند این جراحی زمانی لازم خواهد شد که دارای فیبروم های زیادی باشید که اندازه بزرگی را نیز دارند و همچنین قصد ندارید که در آینده بچه دار شوید.

 

لاپاراتومی یا هیسترکتومی شکمی جراحی یزد پزشک در آن سعی می‌کند برش را در پایین شکم ایجاد کند و رحم را به طور کلی از بدن خارج کند.

هیسترکتومی واژینال نیز یکی از زیر مجموعه های جراحی هیسترکتومی است که در آن پزشک مربوطه رحم شما را از طریق واژن خارج می‌ کند البته این امکان نیز وجود دارد که هیسترکتومی واژینال برای فیبروم های بسیار بزرگ روش مناسبی نباشد.

 

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی